Phone call icon
infoliin 07:00 – 23:00 +372 643 4142
Leiunurk

Tallinna trolliliikluse ajalugu

Juba 1946.a. septembrist kavandati Tallinnasse trollibussiliinide rajamist. Ettepanekuid liinide kulgemise kohta oli mitmeid, nende hulgas põhiliste variantidena Pirita—südalinn—Balti jaam ja Kopli—Balti jaam. 25. mail 1948.a. valmis trollibussiliini projektülesanne marsruudil Balti jaam—Pirita—Merivälja, kuid projekteerimist selle alusel ei alustatud. 1954.a. augustis valmis trollibussiliini Balti jaam—Stalini väljak skeem, aga ka see ei leidnud rakendamist.

Konkreetsemaks muutis trollibussiliinide rajamise Eesti NSV Ministrite Nõukogu määrus 1959.a. detsembrist. Trolliliini marsruudiks kavandati Estonia pst.—Toompuiestee—Paldiski mnt.—Rocca al Mare. 1962. aastal alustati ehitustöid kontaktliini paigaldamisega. Lõppvariandis ulatus aga liin ainult Hipodroomini. 6. juulil 1965.a. avatigi Estonia teatri esisel väljakul pidulikult Tallinna esimene trollibussiliin.

Tallinna trollibussiliikluse alguseks Estonia—Hipodroomi liinil 1965.a., samuti järgmiste, Mustamäe ja Väike-Õismäe liinide avamise hetkeks ei olnud valmis ehitatud ühtki trollide dispetšerpunkti. Kõikjal alustati ajutiste lahendustega, milleks olid kas liinide lõppu paigaldatud vagunelamud või heade naabrite (Teaduste Akadeemia Raamatukogu Estonia teatri juures, kohvik «Energia» Tallinna Kaubamaja juures) loal kasutatav WC ja telefon. Esimene lõppjaam valmis 1966.a. lõpus Hipodroomi juures aadressil Paldiski mnt. 50. Mustamäe dispetšerpunkt koos trollide seisuplatsiga adressil Akadeemia tee 29 valmis 28. detsembril 1967.a. Aastatel 1977-1981 laiendati seda  juurdeehitusega. Kuigi Estonia teatri esisel väljakul ja Kaubamaja juures lõppesid mitmed marsruudid, ei lubatud arhitektuurilistel kaalutlustel sinna trollide lõppjaama rajada.

Väike-Õismäe trolliliini ehitamine tuli nii ootamatult ja plaaniväliselt, et dispetšerpunkti ehitamine jäeti viimaseks. Nii valmis Väike-Õismäe trollide lõppjaam alles 7 aastat pärast liikluse avamist 1. juulil 1987.a. See aeg tuli läbi ajada vagunelamute ja korteriga lähedalasuvas elumajas. Ka 9. trollibussiliin alustas tööd ilma Keskuse lõppjaamata, mis valmis alles 1991.a. juulis.

Liikluse organiseerimine ilma korralike sidevahenditeta on keeruline, kuid just selline oli trolliliikluse algus Tallinnas. Ainus võimalus dispetšeriga ühendust saada oli kasutada avalikku kõnepunkti. Vahepeal kasutusele võetud raadioside võimaldas infot vahetada ainult tehnilise abi autode ja dispetšerite vahel.

1991.a. saadi teada, et Helsingis on kavas välja vahetada ühissõidukites kasutusel olev raadioaparatuur ja jõuti kokkuleppele sealse sidesüsteemi ostmiseks. Vajalikud ümberehitused ja vormistamised võtsid aga niipalju aega, et esimesi aparaate hakati paigaldama alles 1995.a juulis.

Trolliliikluse jaoks tähendas Eesti iseseisvumine keerulist aega, sest trollide ja nende varuosade tootja Škoda tehas hakkas nõudma arveldamist USA dollarites. Dollareid polnud trollipargil kusagilt võtta ning seetõttu ei olnud võimalik hankida uusi trolle ega ka varuosi vanade käigushoidmiseks. Tulemuseks oli, et kui trolliliikluse tippaastal 1988 oli liinidel korraga 160 trolli, siis 1991. aastaks kahanes arv 108-ni ja 1995. aastaks 94-ni. 1990-ndate lõpus kaaluti uue trolliliini ehitamist Mustamäe ja Õismäe vahele, kuid see idee jäi realiseerimata. 1993. aastal võttis aga Tallinna linnavolikogu vastu linnatranspordi arengukontseptsiooni, mis rõhutas juba elektritranspordi kui liikumisviisi olulisust Tallinna jaoks.Alates 2002.a detsembrist on trolliveerem saanud täiendust Poola firma Solaris trollibusside näol, mis on kokku pandud Poznani lähedal Bolechowos asuvas tehases. Euroopa Liidu toetusel viidi aastatel 2006 – 2009 Tallinnas ellu SMILE projekt – uuendati trammide, trollide ja busside infosüsteemid ning ehitati välja ühistranspordi prioriteedisüsteem. Trollibussides toimivad GPS – infotablood koos peatuste automaatse teatamisega. 26 Tallinna ristmikul toimivad fooride lisaseadmed, mis võimaldavad ühissõidukitele “rohelise laine”. 30. oktoobrist 1992 kuulus Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondise AS (TTTK) kui aktsiaselts Tallinna linna omandusse. 18. juulil 2012 viidi Äriregistrisse sisse muudatused, millega Tallinna linn ühendas Tallinna Autobussikoondise Aktsiaseltsi (TAKi) ja Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondise Aktsiaseltsi (TTTK). Sellega viidi juriidiliselt lõpule kahe ettevõtte koondumine, milles TAK oli ühendav ja TTTK ühendatav äriühing. Tööd alustas uus linnatranspordifirma Tallinna Linnatranspordi AS. 2020. aastal tähistatakse trollibussiliikluse 55. aastapäeva.

Trollibussiliinide kujunemise marsruuditabel

Liikluse algusLiikluse lõppLiini nr.Liini nimetusMarsruut
6. juuli 19653. veebruar 19751Estonia — HipodroomEstonia pst. — Võidu väljak — Suvorovi pst. — Gagarini pst. — Tehnika t. — Paldiski mnt.
31. oktoober 196725. juuni 19692Estonia — MustamäeEstonia pst. — Võidu väljak — Suvorovi pst. — Gagarini pst. — Tehnika t. — Paldiski mnt. — Tulika t. — Sõpruse pst. — Vilde tee — Akadeemia tee lõppjaam
26. juuni 1969 —2Estonia — MustamäeEstonia pst. — Võidu väljak — Suvorovi pst. — Endla tn. — Sõpruse pst. — Vilde tee — Akadeemia tee lõppjaam
11. juuli 196931. oktoober 19773Estonia — MustamäeEstonia pst. — Võidu väljak — Suvorovi pst. — Endla tn. — Sõpruse pst. — Akadeemia tee lõppjaam
15. detsember 197024. märts 19714Estonia — Balti jaamEstonia pst. — Võidu väljak — Suvorovi pst. — Gagarini pst. — Balti jaam
25. märts 197114. november 19874Balti jaam — MustamäeBalti jaam — Gagarini pst. — Tehnika t. — Paldiski mnt. — Tulika t. — Sõpruse pst. — Akadeemia tee lõppjaam
25. august 1971 20175Balti jaam — MustamäeBalti jaam — Gagarini pst. — Tehnika t. — Paldiski mnt. — Mustamäe tee — Vilde tee — Akadeemia tee lõppjaam
4. veebruar 1975¹31. oktoober 19771Estonia — MustamäeLiin pikeneb Hipodroomilt edasi Mustamäe ja Vilde teed mööda Akadeemia tee lõppjaama
1. november 1977 —1 ja 3Kaubamaja – MustamäeLiinide lõpppeatus viidi Estonia teatri vastast Kaubamaja kõrvale. Uus liin kulgeb ümber Kaubamaja
4. juuli 19809. detsember 19806Estonia — Väike-ÕismäeEstonia pst. — Võidu väljak — Suvorovi pst. — Gagarini pst. — Tehnika t. — Paldiski mnt. — Õismae tee («väike ring») — Järveotsa tee lõppjaam
10. detsember 198030. juuni 19816Estonia — Väike-ÕismäeTrollibussid hakkasid Õismael sõitma mööda «suurt ringi»
10. detsember 1980detsember 19807Balti jaam — Väike-ÕismäeBalti jaam — Gagarini pst. — Tehnika t. — Paldiski mnt. — Õismae tee («väike ring») — Järveotsa tee lõppjaam
11. mai 1981² 20167Balti jaam — Väike-ÕismäeBalti jaam — Gagarini pst. — Tehnika t. — Paldiski mnt. — Õismae tee («suur ring») — Järveotsa tee lõppjaam
01. juuli 198130. september 19836Estonia — Väike-ÕismäeTrollibussid hakkasid Tõnismäe ja Hipodroomi vahel sõitma mööda Endla tänavat
30. juuni19821. aprill 20008Võidu väljak — Väike-ÕismäeVõidu väljak — Suvorovi pst. — Gagarini pst. — Tehnika t. — Paldiski mnt. — Õismäe tee («väike ring») — Järveotsa tee lõppjaam
01. oktoober 1983 20166Kaubamaja — Väike-ÕismäeTrollibussid hakkasid sõitma ümber Kaubamaja peatusega Ametiühingute maja juures
15.november 19876. oktoober 19914Balti jaam — MustamäeTrollibussid hakkasid Mustamäele sõitma Tehnika t. — Endla t. kaudu. Balti jaama suunal jäi marsruut samaks.
18. detsember 198727. november 19929Kopli — KeskuseKopli lõppjaam — Kalinini t. — K.Marksi pst. — Tulika t. — Sõpruse pst. — Keskuse lõppjaam
7. oktoober 199127. november 19924Balti jaam — KeskuseTrollibussid sõitsid Mustamäe lõppjaama asemel Keskuse lõppjaama
28. november 1992 —4 Balti jaam — Keskuse
Kopli — Keskuse
Liin kulgeb mööda Ehitajate ja Keskuse teed Keskuse lõppjaama

¹ Liini pikendati Mustamäele ainult tööpäevadel. Alates 12. aprillist 1975 sõidavad trollibussid Mustamäele kõigil
  nädalapäevadel.
² Trollid sõitsid liinil ainult tipptundidel. Alates 1. juulist 1981 sõidavad trollid liinil terve päev.